.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره برق منطقه ای مازندران و گلستان اعلام کرد :
روایت ۳۰ ماه خدمت و اقدامات شاخص در دولت سیزدهم / 4 دهه توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق در مازندران و گلستان
شمال نیوز : دکتر موسوی تاکامی گفت : از پایان سال 1400 و استقرار دولت سیزدهم که فی الواقع شروع انقلاب صنعتی دوم در کشور بعد از جنگ تحمیلی بوده است، تا پیک 1403، ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع در مازندران و گلستان به میزان 4220 مگاولت آمپر افزایش می یابد که به معنای 25% رشد طی دو سال اخیر است

شمال نیوز: در راستای تبیین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شبکه فوق توزیع و انتقال نیروی برق از سال 1357 تا قبل از پیک سال آتی، موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در مصاحبه ای با اصحاب رسانه عنوان کرد که در سال 1357 ظرفیت تولید نیروی برق کشور حدود 7034 مگاوات بوده است؛ این درحالی است که اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی به ۹۶ هزار مگاوات رسید و این اعداد در استان های مازندران و گلستان طی این 45 سال از 0 به 4000 مگاوات تغییر یافته است.

او اضافه کرد که افزایش ظرفیت ترانسفورماتورهای پست های انتقال و فوق توزیع، علیرغم دوران سخت جنگ تحمیلی و تحریم، در مازندران و گلستان از  ۳۰۰ مگاوات به بیش از 21 هزار مگاوات در این 4 دهه افزایش یافته است.

تاکامی افزود که در طی این بازه، افزایش طول مدارخطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق از 800 به 6500 کیلومتر مدار به معنای ریشه دواندن شریان های برق در همه مناطق این دو استان ساحلی است.

این مدیر مسئول گفت که افزایش پیک برق طی 45 سال از 3486 مگاوات در کشور به 75000 مگاوات نیاز مصرف در سال جاری رسیده که در مازندران و گلستان این عدد از 150 مگاوات به 6000 مگاوات و افزایش تعداد مشترکین برق مازندران و گلستان از 300 هزار به بیش از 3 میلیون مشترک در این دو استان سرسبز، نشان از توسعه بیش از اندازه شبکه و نیرو رسانی به تمام مشترکین دارد.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان اشاره کرد که قبل از سال 1357 تعداد روستاهای برقدار استان های مازندران و گلستان 235 روستا بوده اند که الان این تعداد به 4720 روستا رسیده که نشان از اهمیت به توسعه در همه ابعاد و همه اقشار و برق رسانی از 5% به 100% رسیده است.


️ روایت ۳۰ ماه خدمت و اقدامات شاخص در دولت سیزدهم

دکتر موسوی تاکامی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت که از پایان سال 1400 و  استقرار دولت سیزدهم که فی الواقع شروع انقلاب صنعتی دوم در کشور بعد از جنگ تحمیلی بوده است، تا پیک 1403، ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع در مازندران و گلستان به میزان 4220 مگاولت آمپر افزایش می یابد که به معنای 25% رشد طی دو سال اخیر است.

او افزود، افزایش طول مدار خطوط  انتقال و فوق توزیع نیز طی این دو سال به میزان 829 کیلومتر مدار یا 15% رشد را شامل می شود. 

برای توسعه بدین احجام از شبکه، طی دو سال، سرمایه گذاری در شبکه انتقال و فوق توزیع مازندران و گلستان به میزان 85 هزار میلیارد ریال صورت گرفته است.

   

 

موسوی تاکامی احداث پست 400/63 کیلوولت شهید چمران آزادشهر به ظرفیت 200 مگاولت آمپر در کمتر از 6 ماه که فی الواقع یک رکورد جهانی است، نصب و راه اندازی بزرگترین ترانسفورماتور یکپارچه سه فاز 385 مگاولت آمپر ایران در پست 400/230 کیلوولت ناریوران بابل، توسعه پست 400/230/63 مرکز استان مازندران از 630 مگاوات به بیش‌از 1545 مگاوات با سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومان، افزایش ظرفیت دو برابری پست های فوق توزیع با ساخت اولین ترانسفورماتور 60 مگاولت آمپری و استقرار در پست های فوق توزیع گرگان، آق قلا، شهدای محمودآباد و قائمشهر 2 و همچنین تدوین طرح جامع توسعه شبکه فوق توزیع و انتقال نیروی برق مازندران و گلستان تا افق سال ۱۴۰۹ را از دستاوردهای ممتاز و قابل ستایش شرکت برق منطقه ای مازندران وگلستان در این دو سال برشمرد و این اقدامات را بی همتا و شاخص دانست.

دستاوردهای دانش بنیان شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در دولت سیزدهم

موسوی تاکامی در ارتباط با هوشمندسازی با تکیه بر سیستم های دانش بنیان گفت: شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با طراحی و احداث مرکز پایش و کنترل شبکه فوق توزیع نیروی برق مازندران وگلستان با استفاده از تکنولوژی بومی دانش بنیان و سیستم های موجود در پست های فوق توزیع و تامین سامانه اسکادای دانش بنیان توانسته است یک سیستم هوشمند، آن لاین، GIS پایه، همکاری پذیر با توانایی ارتباط از طریق بسترهای مخابراتی موجود و هماهنگی با پروتکل های استاندارد را طراحی و پیاده سازی نماید، بطوریکه این سیستم مهم و استراتژیک، صرفه جویی ۴ میلیون یورویی برای کشور داشته است.

   

 تاکامی تاسیس مرکز هوشمندسازی و کنترل پهپادی شهید چمران و مرکز حمایت از شرکت های دانش بنیان را یک دستاورد بزرگ دانست و افزود اکنون برداشت مسیر خطوط جدید الاحداث، اسپاتینگ و شناسایی حریم خطوط با استفاده از پهپاد صورت می پذیرد. هرچند که پهپادهای این شرکت، در حال حاضر، نقش شناسایی عیوب تجهیزات خطوط و پایش آن لاین تصویری و فیلم پایه را بعهده دارند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان طراحی و ساخت بزرگترین ترانسفورماتور 63/20 کیلوولت ایران با ظرفیت 60 مگاولت آمپر مدرن جهت افزایش ظرفیت پست ها به میزان 100% را یک راهکار دقیق، علمی و اقتصادی برشمرد و گفت: با استفاده از کریدور خطوط موجود ظرفیت انتقال را چندین برابر کرده و با استفاده فضای موجود پست و استفاده از ترانسفورماتورهای مدرن کم تلفات 60 مگاولت آمپر توانستیم تا از تامین زمین و توسعه شبکه فوق توزیع در شهرها بکاهیم و صرفه جویی 75 درصدی داشته باشیم.

تاکامی اضافه کرد که طراحی و ساخت هادی پرظرفیت HAWK TW MeshMetal MA5 برای اولین بار در ایران همراه با اخذ تایپ تست وفق استانداردهای معتبر توسط شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان توانسته است تا ظرفیت انتقال توان در خطوط موجود را دو برابر کند و این دستاوردی بزرگ است.

این مقام مسئول افزود که برای ارتباط بین پست های انتقال رویان و محمودآباد نیاز به طراحی و ساخت برج 6 مداره 230 و 63 کیلوولت مشبک برای اولین بار در ایران همراه با اخذ تایپ تست وفق استانداردهای معتبر بود که این مهم توسط متخصصین این شرکت انجام پذیرفت.

پروژه های محوری در دست اجرا

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان پیرامون آغاز عملیات اجرایی پروژه های احداث خطوط و پست های فوق توزیع و انتقال گفت که ارزش ریالی پروژه هایی که از دهه فجر امسال شروع می شوند بالغ بر  17 هزار میلیارد تومان است.

تاکامی اضافه کرد که برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد یورویی جهت توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع مازندران و گلستان تا افق سال ۱۴۰۹ در قالب طرح جامع انجام پذیرفته و حتما عملیاتی می شود. او منابع مالی اجرای این پروژه های سنگین را منابع داخلی توانیر، اسناد خزانه و اوراق اسلامی، تهاتر، فاینانس و وام بانکی که بازپرداخت آن از محل صرفه جویی ناشی از کاهش تلفات و ترانزیت برق عنوان کرد.

این مدیر زیرساخت ساز افزود: برنامه ریزی برای احداث 150 کیلومتر مسیر خط انتقال 400 کیلوولت دو مداره قزوین – تنکابن - حسنکیف و احداث پست های انتقال 400/230 کیلوولت تنکابن - رویان و دریاسر با سرمایه گذاری به ارزش 80 هزار میلیارد ریال انجام شده است و منتظر تحویل زمین در پست های انتقال تنکابن، رویان و بشل هستیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت که برای چالش تامین بار محمودآباد و آمل و نیز بهبود کیفیت سرویس دهی برق، خط انتقال ۴ و ۶ مداره 230 و 63 کیلوولت رویان - محمودآباد به ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات همراه با احداث پست 230/63 کیلوولت محمودآباد با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است و این پروژه با پیشرفت فیزیکی خوبی بزودی به اتمام می رسد.

تاکامی ارتقاء پست 400/63 کیلوولت شهید چمران آزادشهر به پست 500/400/230/63 کیلوولت جهت اتصال به ترکمنستان و کشورهای حوزه قفقاز و ایجاد کریدور خط انتقال در جنوب خزر همراه با ارتباط شبکه برق ایران به کشور ترکیه از این مسیر جهت سوآپ و تجارت انرژی برق با سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریال را یک پروژه زیرساختی و مهم عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان بتواند هاب انرژی منطقه حاشیه خزر، اوراسیا و غرب آسیا باشد.

این مدیر مسئول عنوان کرد که حرکت به سمت ارتقاء پست‌های فوق توزیع جهت هوشمندسازی و مدیریت بدون اپراتور، برنامه‌ریزی جهت استقرار و احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده در شهرک‌های صنعتی و توسعه واحدهای تولید پراکنده و انرژی‌های تجدیدپذیر ، هدایت صنایع بزرگ استان های مازندران گلستان به سمت احداث واحدهای تولید برق خود تامین به ظرفیت 485 مگاوات، برنامه ریزی برای احداث 7500 مگاوات نیروگاه بزرگ حرارتی و 1500 مگاوات واحداهای تولید پراکنده تا سال 1409 و احداث نیروگاه های تولید آب گرم از مواردی است که شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با دقت و ظرافت دنبال می کند.

موسوی تاکامی در ادامه عنوان کرد که: "شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان هدف بیستِ برتر را دنبال می کند."

وی گفت که هدف 20 اشاره به آن دارد که تا سال 1420 مازندران و گلستان دارای شبکه ای با ظرفیت تولید 20 هزار مگاوات خواهند بود بطوریکه حداقل 20 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی در شرکت باید از منابع انرژی تجدید پذیر (RES) و پاک باشد. به عبارت دیگر سهم تولید انرژی تجدیدپذیر 30 تا 35 درصد از کل تولید انرژی برق در سال 1420 خواهد بود.

وی اضافه کرد که ما بدنبال آن هستیم که هدف 20 درصد برای سایر اهداف دیگرِ بجز شبکه تولید و انتقال برق، برای سیستم های گرمایش و حمل و نقل نیز دنبال شود.

 برنامه ریزی ما برای توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع تا رسیدن به اعداد: 20 هزار کیلومتر مسیر خطوط انتقال و فوق توزیع، یک و نیم 20 هزار (30 هزار) مگاولت آمپر ظرفیت پست های انتقال، دو 20 هزار (40 هزار) مگاولت آمپر ظرفیت پست های فوق توزیع و احداث 20 درصد ظرفیت تولید بصورت واحدهای تولید پراکنده مقیاس کوچک حرارتی است.

او همچنین عنوان کرد که ما متعهد هستیم تا تمام عقب ماندگی های دهه 90 و پروژه‌های معوق و معطل از دهه هشتاد تاکنون را  احداث و بزودی به بهره برداری برسانیم.

موسوی تاکامی در پایان تشریح کرد که هدف غایی ما قرار گرفتن در راس هرم شرکت های خدمات رسان انتقال برق غرب آسیا تا افق 1409 است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.199 seconds.